کد مطلب:1271 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:438

احـکام ظــرفها
مسأله 231 ـ ظرفی كه از پوست سگ یا خوك یا مردار ساخته شده، خوردن و آشامیدن از آن ظرف حرام است. و نباید آن ظرف را در وضو و غسل و كارهائی كه باید با چیز پاك انجام داد، استعمال كنند، بلكه احتیاط واجب آنست كه چرم سگ و خوك و مردار را، اگر چه ظرف هم نباشد استعمال نكنند.



مسأله 232 ـ خوردن و آشامیدن از ظرف طلا و نقره حرام است، و احتیاط واجب ترك استعمال آنها است، اگر چه برای زینت اطاق هم باشد، و احتیاط استحبابی ترك نگاهداشتن آن است اگر چه استعمال هم نكنند. و بر صاحب ظرف لازم نیست طوری آنرا بشكند كه دیگر به آن ظرف نگویند.



مسأله 233 ـ ساختن ظرف طلا و نقره و مزدی كه برای آن می گیرند محل اشكال است.



مسأله 234 ـ خرید و فروش ظرف طلا و نقره و پول و عوضی هم كه فروشنده می گیرد اگر فقط برای نگهداری باشد، حرام نیست. ولی احتیاط مستحبی ترك آن است.



مسأله 235 ـ گیره استكان كه از طلا یا نقره می سازند اگر بعد از برداشتن استكان، ظرف به آن گفته شود، استعمال آن چه به تنهائی و چه با استكان حرام است. و اگر ظرف به آن گفته نشود استعمال آن مانعی ندارد.



مسأله 236 ـ استعمال ظرفی كه روی آن را آب طلا یا آب نقره داده اند اشكال ندارد.



مسأله 237 ـ اگر فلزی را با طلا یا نقره مخلوط كنند و ظرف بسازند چنانچه مقدار آن فلز بقدری زیاد باشد كه ظرف طلا یا نقره به آن ظرف نگویند استعمال آن مانعی ندارد.



مسأله 238 ـ اگر انسان غذائی را كه در ظرف طلا یا نقره است به قصد اینكه چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام می باشد، در ظرف دیگر بریزد اشكال ندارد. بلكه اگر به این قصد هم نباشد، حرام بودن ریختن آن از ظرف طلا یا نقره در ظرف دیگر محل تأمل است، ولی در هر دو صورت خوردن غذا از ظرف دوم مانعی ندارد.



مسأله 239 ـ استعمال بادگیر قلیان و غلاف شمشیر و كارد و قاب قرآن، اگر از طلا یا نقره باشد، اشكال ندارد. ولی احتیاط واجب آن است كه عطردان و سرمه دان طلا و نقره را استعمال نكنند.



مسأله 240 ـ استعمال ظرف طلا یا نقره در حال ناچاری اشكال ندارد ولی برای وضو و غسل، در حال ناچاری هم نمی شود ظرف طلا و نقره را استعمال كرد.



مسأله 241 ـ استعمال ظرفی كه معلوم نیست از طلا یا نقره است یا از چیز دیگر اشكال ندارد.